Jaskinia 3D i jej wykorzystanie w biznesie

Wirtualna rzeczywistość coraz śmielej wkracza w świat biznesu i użytkowników prywatnych, czy to w postaci okularów wirtualnych i hełmów HMD czy też jaskiń 3D/trójwymiarowych, które pozwalają zobaczyć określony produkt lub miejsce w trójwymiarze. O ile te pierwsze produkty są stosunkowo tanie i doskonale nadają się do zastosowań osobistych, o tyle te drugie wymagają większej przestrzeni i stosunkowo rozbudowanej infrastruktury (co wiąże się automatycznie z ceną takich instalacji). Mimo to, przewaga jaskiń nad hełmami HMD jest znaczna i pozwala na uzyskanie dużo ciekawszych efektów.

Po pierwsze w jaskiniach 3D użytkownik może faktycznie się poruszać – co prawda po ograniczonej ścianami przestrzeni (chyba, że używa urządzeń peryferyjnych do nawigacji, wtedy scena po, której chodzimy jest niemal nieograniczona), ale jednak – co czyni wrażenia dużo bardziej realistyczne.

Po drugie jaskinie umożliwiają lepszy sposób patrzenia i całkowite zanurzenie w świecie 3D. W okularach użytkownik zawsze odcięty jest od rzeczywistości, tymczasem w jaskini obraz go otacza, co umożliwia głębsze doznania a nawet  oglądanie wirtualnego świata w kilka osób.

Po trzecie obraz uzyskiwany w jaskiniach jest zwykle lepszej jakości dzięki zastosowaniu najnowszych projektorów i wydajnych stacji graficznych. Dzięki stereoskopowemu rzutowaniu obrazu na każdą ze ścian i systemom śledzenia ruchu, perspektywa obrazu dopasowana zostaje do pozycji widza a liczba uzyskanych detali sprawia, że przedstawiony świat jest ultra realistyczny.

Tego typu przewagi sprawiają, że technologia wirtualnej jaskini cieszy się dużą popularnością  szczególnie w tych branżach, gdzie istotne jest prototypownie produktów, kompleksowe szkolenia i całkowite zanurzenie w wirtualnym świecie. Do najpopularniejszych przykładów należą:

Przemysł motoryzacyjny i ciężki

W branży automotive prototyp pojazdu zawsze poprzedza jego seryjną produkcję. Wirtualna technika umożliwia nie tylko sprawdzenie jego ogólnego wyglądu i estetyki, ale również przeprowadzenie kompleksowych badań aerodynamicznych, ergonomicznych i bezpieczeństwa. Z takich rozwiązań korzystają nie tylko firmy produkujące samochody osobowe ale również producenci autobusów, lokomotyw, tramwajów, statków, samolotów czy sprzętu wojskowego. Zamiast budować bowiem prawdziwy prototyp, łatwiej przebadać go w wirtualnej skali 1:1.

cave_jaskinia_3D_i3d_4

Aplikacje szkoleniowe i treningi

Wszędzie tam, gdzie trening generuje olbrzymie koszty lub odbywa się w niesprzyjającym dla kursanta środowisku, wirtualne rozwiązania pozwalają wyeliminować niebezpieczeństwo i zbędne wydatki. Najnowsza technologia komputerowa pozwala wygenerować obraz idealnie naśladujący rzeczywistość i tym samym odbyć szkolenie w bezpiecznym środowisku wirtualnej jaskini. Przykładem takich działań mogą być wirtualne strzelnice w wojsku lub aplikacja i3D stworzona na potrzeby szkolenia osób pracujących na tankowcach – trening na „suchym lądzie” pozwolił oszczędzić na logistyce całego przedsięwzięcia i wyeliminować konieczność podróży kursantów.

cave_jaskinia_3D_i3d_2

Rynek nieruchomości i turystyki

Coraz popularniejszym obszarem zastosowań techniki jaskini 3D staje się rynek budowlany, hotelarski i inwestycyjny. Dzięki technologii 3D nabywca jeszcze przed powstaniem właściwego obiektu mieszkalnego czy biura może odwiedzić jego wirtualny odpowiednik i samemu przekonać się o jego zaletach. Taki zabieg pozwala wyeliminować konieczność budowania mieszkań pokazowych i znacznie wpływa na promocję przyszłego obiektu.

cave_jaskinia_3D_i3d_3