Boeing

Boeing to jeden z wiodących producentów samolotów,
wyjątkowość jego nowych konstrukcji ukazują
wizualizacje i animacje wykonane w technologii 3D

O projekcie

W wielu branżach specjalistycznych wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości staje się powoli standardem. Udoskonalenie procesu produkcji, zwiększenie jakości produktów czy optymalizacja ich wyglądu, to niepodważalne zalety, jakie oferują nowe technologie. Dzięki wizualizacjom komputerowym producent może przeprowadzać testy i analizy, do których wcześniej potrzebne były laboratoria naukowe, kosztowne makiety, modele i czas. Tymczasem rzeczywistość wirtualna przyspiesza proces, ułatwia komunikację między inżynierami a potencjalnym klientem, a przede wszystkim pozwala doświadczyć produktu własnymi zmysłami.

Branża lotnicza to sektor rynku, w którym wykorzystanie wirtualnych technologii od lat usprawnia proces produkcyjny i szkoleniowy, a ostatnio również marketingowy. Jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek świata w tym sektorze rynku jest amerykański gigant lotniczy – Boeing Company. Jego flagowy model Boeing 777, znany również jako „triple seven”, to największy na świecie samolot dwusilnikowy. Mieliśmy przyjemność stworzyć wirtualne prezentacje i animacje, które przedstawiały zalety poszczególnych wersji tego modelu: Boeing 777-300ER, 777-200ER oraz Boeing 777 Freighter.


interior_02_boeing_configurator_virtual_reality_quazar3d
interior_01_boeing_configurator_virtual_reality_quazar3d

Problem


Wymagający rynek i nieustanna rywalizacja o klienta sprawiają, że firmy muszą szukać coraz to nowszych narzędzi promocyjnych, by przyciągnąć uwagę użytkowników. Postępująca wiedza na temat nowych technologii, rozwój internetu oraz branży gier komputerowych sprawiają, że zwykła reklama i tradycyjne materiały marketingowe wydają się konsumentom nieatrakcyjne i nieprzekonujące. Żeby zwrócić na siebie uwagę i przekonać klienta, marki potrzebują czegoś naprawdę wyjątkowego. Czegoś na czasie i działającego na wyobraźnię.

W przypadku branży lotniczej problem ten ma jeszcze większe rozmiary (dosłownie i w przenośni). Olbrzymie koszty maszyn lotniczych, sprawiają, że przed zakupem nabywca musi mieć absolutną pewność co do ich jakości, wygody i bezpieczeństwa, jakie oferują. Tymczasem czasochłonne pokazy i testy, które mogą to udowodnić, generują dodatkowe koszty po stronie producenta, który przecież i tak wkłada w proces produkcyjny olbrzymie środki. Sprawy nie ułatwia również kubatura produktów, które są trudne do przenoszenia z miejsca na miejsce czy tworzenia na ich podstawie makiet w skali 1:1. czasu.

Rzeczywistość wirtualna okazuje się pojemną platformą, która rozwiązuje te problemy, a dodatkowo oferuje konsumentom coś, czego nie mogą zapewnić inne media – interakcję. Faktyczne zanurzenie w środowisko produktowe i możliwość poznania jego zalet poprzez własne zmysły, minimalizuje koszty, usprawnia proces marketingowy i ułatwia podjęcie decyzji. Oprócz korzyści racjonalnych dochodzą bowiem jeszcze emocje, które mogą ostatecznie przekonać nabywcę do słuszności wyboru.


ROZWIĄZANIE


Wychodząc na przeciw potrzebom marketingowym Boeinga stworzyliśmy wirtualne animacje, które miały służyć promocji produktu w trakcie pokazów i prezentacji klienckich. Stworzone aplikacje wykorzystywały technologię stereoskopową oraz system wirtualnej jaskini, dając odbiorcy możliwość całościowego zanurzenia się w oglądanym świecie i wrażenie przestrzenności.

Fotorealistyczne wizualizacje odzwierciedlały w pełni skalowane wnętrza Boeinga 777 300ER, 777 200ER oraz Boeinga 777 Freighter w czasie rzeczywistym. W trakcie wirtualnej wycieczki konsument mógł poznać specyfikę wszystkich klas ekonomicznych samolotu: premium, economy, business, business-herringbone seats oraz first class; oraz skonfigurować układ foteli w wybranym samolocie. Na potrzeby promocyjne projektu opracowaliśmy również animację, która wizualizowała samolot w kolorach różnych linii lotniczych.

Cave system

Przygotowana symulacja Boeinga 777 cargo pozwalała użytkownikowi na wirtualny spacer po wnętrzu samolotu w czasie rzeczywistym oraz interakcję ze znajdującymi się w jego zasięgu elementami wyposażenia. Poruszanie się między fotelami, zmiana koloru ich obicia, zwiększenie przestrzeni na nogi, a nawet odwiedzenie kabiny pilota czy operowanie przyrządami lotniczymi – wszystko to było możliwe dzięki wykorzystaniu systemu CAVE, który dawał wrażenie przestrzeni i zanurzenia w wirtualnym środowisku, tak jakby użytkownik przebywał na pokładzie maszyny. Oprócz walorów poznawczych aplikacji, warto zwrócić uwagę na jej walory ergonomiczne. Dzięki realistycznej grafice i poznaniu przez doświadczenie, system umożliwiał usunięcie wszystkich niedociągnięć funkcjonalnych czy projektowych, które trudno byłoby dostrzec na tradycyjnych modelach czy materiałach promocyjnych.

cave_boeing_configurator_virtual_reality_quazar3d

Kooperacja

Niepodważalną zaletą zaproponowanych rozwiązań jest również możliwość kooperacji inżynierów na odległość i zaproszenie do pracy przy projekcie różnych grup, które działały do tej pory w odmiennych departamentach, lub na odmiennych systemach wirtualnych. Wspólne wyciąganie wniosków i różne sposoby spojrzenia na problem, pozwalają na usprawnienie prac i szybsze procedowanie właściwych rozwiązań.

02_boeing_configurator_virtual_reality_quazar3d
03_boeing_configurator_virtual_reality_quazar3d
01_boeing_configurator_virtual_reality_quazar3d