Uniwersytet Medyczny

eFizjologia – Interaktywne aplikacje
pozwalają zastąpić
doświadczenia na zwierzętach.

O projekcie

Na potrzeby Uniwersytetu Medycznego przygotowaliśmy w pełni interaktywne aplikacje szkoleniowe, umożliwiające studentom samodzielne wykonanie doświadczeń fizjologicznych na żabie, króliku lub szczurze. Fotorealistyczna technologia 3D daje wrażenie głębi obrazu i realności wykonywanych czynności, dzięki czemu student przyswaja wiedzę tak samo sprawnie, jak podczas prawdziwej sekcji laboratoryjnej. Z tą różnicą, że nie musi już zadawać cierpienia i bólu zwierzętom, pracuje bowiem na wirtualnych modelach.

Problem

Lekarz operujący na żywym organizmie nie może pozwolić sobie na pomyłkę. Przez wiele lat studenci spędzali godziny na ćwiczeniach laboratoryjnych ucząc się podstaw medycznego rzemiosła i ćwicząc umiejętności praktyczne. Modelami eksperymentów często były zwierzęta, które jako pierwsze lądowały pod nożem niedoświadczonego praktyka. Jednak ze względu na argumenty etyczne oraz finansowe oszczędności wprowadzane przez wiele ośrodków, coraz trudniej unaocznić studentom istnienie podstawowych reakcji, odruchów i zależności fizjologicznych zachodzących w organizmach zwierząt. To, co kiedyś było normalną praktyką, dziś często ograniczone jest unijnym prawem i dodatkowymi przepisami. Na szczęście wraz ze zmianą naszej etyki zmieniła się również technologia. Fotorealistyczna grafika 3D oprogramowania Quazar3D pozwala nie tylko odzwierciedlić najdrobniejsze elementy anatomiczne i skomplikowane procesy fizjologiczne, ale także umożliwia wejście w interakcję z modelem porównywalną do prawdziwego zabiegu. Skoro więc możemy oszczędzić życie zwierząt, to dlaczego nie wykorzystać w tym celu technologii wirtualnych?


ROZWIĄZANIE

Wychodząc naprzeciw potrzebom współczesnego systemu kształcenia opracowaliśmy zestaw interaktywnych doświadczeń, których nie dało się do tej pory wykonać bez wykorzystania zwierząt laboratoryjnych. W aplikacjach znalazł się pełen program ćwiczeń uniwersyteckich z zakresu fizjologii i anatomii. Dzięki nowoczesnej grafice 3D i specjalnym okularom dającym wrażenie głębi obrazu i realności wykonywanych czynności, student może przyswoić całościową wiedzę potrzebną do wykonywania takich zabiegów – od przygotowania zwierzęcia do doświadczenia, poprzez odsłonięcie struktury fizjologicznej, a na podłączeniu specjalistycznej aparatury kończąc.





Badania układu nerwowego, mięśniowego, sercowo-naczyniowego, obserwacje reakcji organizmu na czynniki zewnętrzne – multimedialny charakter aplikacji sprawia, że czujemy się jakbyśmy stali przy prawdziwym stole laboratoryjnym. A to dopiero początek. Rozbudowany system pozwala na różnorakie doświadczenia, które wzbogacają wiedzę studenta i pozwalają podejmować mu właściwe decyzje w przyszłości. Na przykład wykonując wirtualne eksperymenty na sercu badamy wpływ temperatury, adrenaliny, jonów potasu i wapnia, stymulacji nerwu błędnego, obciążenia wstępnego i następczego. Eksperyment na króliku daje nam możliwość obserwacji zmian ciśnienia, częstości oddechów i częstości akcji serca pod wpływem czynników takich jak adrenalina, acetylocholina, zamknięcie naczyń nerkowych, podanie par amoniaku czy przecięcie i stymulacji nerwów błędnych itp. Tylko od wyobraźni studenta i wykładowcy zależy jakie ćwiczenia zostaną wykonane. Ich zaletą jest to, że mogą być w każdej chwili przerywane, w celu omówienia ich dotychczasowego przebiegu oraz ewentualnych błędów. Student może wielokrotnie powtarzać dane ćwiczenie, aż do momentu osiągnięcia perfekcji w jego wykonywaniu. A co najistotniejsze – nie cierpi przy tym żadne zwierzę.

https://youtube.com/watch?v=dq92MEHH2xc%26vq%3Dhd1080

Film 3D

01a_efizjologia_ephysiology_virtual_medicine_slaski_uniwersytet_medyczny

Reportaż stacji TVN

01b_efizjologia_ephysiology_virtual_medicine_slaski_uniwersytet_medyczny