Kopalnia Soli Wieliczka

Interaktywny projekt zagospodarowania komór
Kazanów i Lill Górna w Kopalni Soli Wieliczka
przy użyciu nowoczesnych technik
multimedialno-wystawienniczych.

O projekcie

Kopalnia Soli Wieliczka, to jedna z turystycznych ikon Polski. Ponad 800 lat historii, 2000 komór, przeszło 250 km korytarzy, milion gości rocznie. Te liczby robią wrażenie. Wieliczka to coś więcej, niż zwykła kopalnia, to ludzie, klimat i historia, które wymagają wyjątkowej oprawy. Oprawy, która przeniesie widza w czasie i przestrzeni, wywoła niecodzienne emocje i pobudzi zmysły. Pamiętając o tych założeniach stworzyliśmy koncepcję multimedialno-interaktywną dla dwóch nowo otwartych komór – Kazanów oraz Lill Górna, które zostały włączone w trasę turystyczną.

Wyzwaniem było połączenie innowacyjnego charakteru ekspozycji z tradycją i unikalnym klimatem panującym w kopalni. Nasza propozycja obejmowała rozwiązania zintegrowane i połączone tematycznie, wykorzystujące najnowsze techniki multimedialne i odwzorowujące charakter wnętrz, historii, oraz specyfiki nowych komór. W ramach koncepcji „Ukryty wymiar” skupiliśmy się na spektakularnym połączeniu światła, dźwięku i obrazu – wszystko po to, żeby oddziaływać na emocje i stworzyć uniwersalny przekaz, który wywrze wrażenie na zwiedzających bez względu na wiek, posiadaną wiedzę, czy czas, który mają na zgłębienie tematu.

Problem

Współczesny turysta ma dość zakurzonych eksponatów w gablotkach, nieciekawych opisów i naukowego żargonu. Chce dotknąć, poczuć i doświadczyć przeszłości wszystkimi zmysłami. Pamiętając o tych założeniach musieliśmy jednocześnie dostosować koncept do specyficznych warunków panujących w kopalni i nie dopuścić do przerostu formy nad treścią. Uwarunkowania geologiczne i techniczne, wyjątkowa historia i sakralny wręcz klimat miejsca, wymagały szczegółowego rozplanowania działań. Koncept musiał być innowacyjny i unikatowy, lecz jednocześnie nie stać w opozycji do dotychczasowej trasy turystycznej oraz oczekiwań zwiedzających. Istotnym założeniem było stworzenie dwóch mini konceptów, podkreślających specyfikę każdej z komór i zaaranżowanie ich według określonych założeń multimedialnych. Wszystko po to, by zainteresować i zaskoczyć turystów, którzy obeznani byli już z zabytkiem, jak i przyciągnąć nowych zwiedzających.


ROZWIĄZANIE



https://youtube.com/watch?v=zT1mhXlKn2k%26vq%3Dhd1080

Centrum informacji, interakcji i sztuki – Lill Górna

Doskonała akustyka i unikatowy klimat podziemnych komór, stwarza idealne warunki dla multimedialnych projekcji, w których główną rolę odgrywa przyroda, zaś reżyserem jest najnowocześniejsza technologia. Do niezwykłego spektaklu, w którym widzowie mogli przenieść się w czasie i przestrzeni i poznać historię soli, prowadził zaciemniony korytarz, podświetlony jedynie ledowymi wskaźnikami. Wszystko po to by zbudować nastrój niesamowitości i dać widzom poczucie podróży między epokami.


Poczuj, zobacz, doświadcz… emocje wykreowane przez nowoczesne technologie tworzą atmosferę, której nie da się zapomnieć.

01_salt_mine_wieliczka_kopalnia_soli_muzeum_showroom

Podziemny amfiteatr – Komora Kazanów

Sól to temat morze – dosłownie, bo to właśnie z niego pochodzą złoża wielickiego minerału. Można o niej opowiadać przez pryzmat geologii, fizyki, chemii, biologii a nawet historii i sztuki. Żeby nie zapomnieć o żadnej z tych dziedzin, pobudzić zmysły i dostarczyć niezapomnianych wrażeń podzieliliśmy projektowaną komorę na trzy strefy: strefę informacji, interakcji i sztuki.
Zaproponowany podział dawał możliwość wykorzystania zróżnicowanych urządzeń i sięgnięcia po rozmaite techniki multimedialne: kino 5D, interaktywne aplikacje (ponad 20), gry, wirtualną rzeczywistość czy kinect. Za pośrednictwem technologii interaktywnej użytkownik mógł przyswoić wiedzę o mioceńskim morzu, poznać strukturę soli i jej rolę w życiu człowieka, przeprowadzić własne eksperymenty lub wcielić się w rolę średniowiecznego górnika. Nauka przez eksperymenty i doświadczenie pozwoliła pokazać, że zdobywanie wiedzy to pasjonująca przygoda i jednocześnie użyteczne narzędzie promocji.

Projektując komorę Lill Górna oparliśmy się na założeniu, że proponowane rozwiązania muszą mieć modułowy charakter i pozwalać na ich dowolną modyfikację, tak aby w każdej chwili można rozbudować je o kolejne stanowiska, bez konieczności zmiany całej ekspozycji. Każdy z elementów projektu miał własne źródło zasilania i pracował niezależnie od innych modułów, dzięki czemu awaria jednego urządzenia nie powodowała przerw w pracy pozostałych systemów.

Niezwykłe historie potrzebują niezwykłych rozwiązań

Zaproponowane rozwiązania pokazały jak różnorodna, a zarazem spójna i atrakcyjna może być multimedialna trasa, kiedy dociera do odbiorcy w sposób bezpośredni i nowoczesny, oferując edukację połączoną z zabawą.


02b_salt_mine_wieliczka_kopalnia_soli_muzeum_showroom
02a_salt_mine_wieliczka_kopalnia_soli_muzeum_showroom
05_salt_mine_wieliczka_kopalnia_soli_muzeum_showroom
04b_salt_mine_wieliczka_kopalnia_soli_muzeum_showroom
04a_salt_mine_wieliczka_kopalnia_soli_muzeum_showroom
03a_salt_mine_wieliczka_kopalnia_soli_muzeum_showroom
03b_salt_mine_wieliczka_kopalnia_soli_muzeum_showroom